Hvordan markedsføre på Sosiale Medier
Hvilke SoMe apper?
SnapChat - (tøysete filter) Barn/unge
Instagram - (best på bilder/film - Nå også butikk (BIO))
Twitter- fra engelsk fugl - derav korte beskjeder- vanlig med tag/referanser
LinkedIn - business - digital CV - se og bli sett - "BUSINESS Facebook"
YouTube - video kanal - (barnas TV/ How to - for voksne)
Messenger - (snart også mer og mer annonser) så hvor skal man bruke penger?
Bli god på noen some/eller henge på litt overalt? Det første!
For alle, lavterskel på å opprette brukere/profiler/sider. Veldig brukervennlig når det er satt opp.
Man kan ha ad på en side.
Ad på en knapp.
Ad på url.
Ad på innlegg.
Ad på flere kampanjer på samme produkt i YouTube. (Dog oppsett der gir så mange valg, at det blir for avansert for mange.) Og hvor en "vellykket" SoMe kanal er en livsstil. (YouTubere/ bloggere /vloggere)
YouTube er maraton
Dynamisk - i endring, og flasket opp rundt en generasjon som er selvlærte (digitale)eksperter.
Suksessfaktorer er; heller positivt engasjement i andres kommentarer enn "netttroll", også i konkurrenters felt, da man selv er så synlig/klikkbar. NETTVETT fremfor Netttroll. De første 5 sekunder er "hook"-effekten - før man får "skip ad" funksjonen. BETALER ikke ellers. Man byr på YouTube kontra setter periode på Facebook, dermed må det påregnes prøving og feiling i starten, da YouTube ikke har "god statistikk" på dere som bruker enda.
Elsk/hat forhold til SoMe...
Det gjør noe med hvilke verdier som verdsettes
+ Skjermavhengighet /søvnløshet / se&hør-effekt fra bloggere/vloggere...
Gøy med SoMe
#DollyPartonChallenge - Kjendiser, og bedrifter med både tjenester og produkter henger seg på:
Velg riktige sosiale nettverk/ Apper
Ikke vær litt eller halvveis på sosiale medier. Ikke stresse til nye medier/ eller streve på flere steder. Mest sannsynlig er det de samme folkene som du alt har. Dette var 2018: vær overalt/ få flest mulig følgere, nå er det kvalitet som gjelder.
Bli kjent med publikum, hvor er de, hva fungere/ respondere de til?
Ikke vær litt på LinkedIn eller Twitter - vanskelig å få igjen for det man gjør. Mye konkurranse og "trafikk" på mediene nå.
- Er du god på å filme, har masse film - velg YouTube - der søker folk. Det skjer ikke på Facebook - der er "alle".
Instagram og SnapChat favoriseres av de yngre…
1. Innhold - jobb litt med profilen først - opprett konto, legg til info/ bilder / kontakt info +++
Gå å se litt på konkurransen, konkurrenter og hvordan "du/dere" vil se ut selv.
2. Bygg en connection - (hvorav ordet SOSIALT NETTVERK/MEDIA). Inviter/ bli venn/ følg / del gjerne / svar på poster. Slik er du selv synlig og søkbar. Retwitt om du er på Twitter. Følg/ bruk populære #tags på Instagram.
Vær aktiv på valgte media. Med svar kommer de tilbake og følger tilbake.
Bruk gjerne surveys / polls
Samarbeid om innhold - krysspublisering
3. Vær litt tålmodig med SoMe - ikke forvent mye først, dette (spesielt YouTube) er maraton. Ikke krev alle på deres side til å begynne med, SoMe brukere er ikke trofaste de hopper, mister fokus, bruker kort tid på hvert innlegg osv.
Frister med "masse" følgere, men kvalitet på poster blir viktigere.
Ta gjerne en titt på - Retningslinjer for annonsering
(her Facebook, noen eksempler som vist under)
https://www.facebook.com/policies/ads/prohibited_content/sensational_content
Eierskap til SoMe-sider har betydning spesielt om flere i bedriften har redigeringstilgang. Rollen man har kan avgjøre hva du kan gjøre på sidene, f.eks. en "redaktør" kan ikke alt som en "admin" kan osv. Videre kan eierskap medføre vanskeligheter ved tilkobling av apper, dersom appen ikke finner din epost og profil.
Fortvil ikke :-)
Lånt fra Aftenposten. "Som kjent må norske medier på Facebook tilpasse seg et amerikansk regelverk som ofte er i klinsj med hva vi opplever som «innafor» her. Eksemplene er mange. I 2016 ble Aftenposten-redaktøren og statsministeren sensurert da de delte et historisk bilde fra Vietnam-krigen. Siden har blant annet nakenhet fra Newton og magasinet Altså blitt sensurert, og Google nektet Fantorangen å prompe. Journalister vet i dag at vi må bytte bilde før vi deler på Facebook hvis brystvorten er synlig. Vi innretter oss fordi alternativet er at posten trolig tas ned, og at Facebook-sidens videre rekkevidde begrenses. Det er selvsagt ikke bare journalistikk som blir sensurert, ikke kun medier som plutselig mister tilgangen til sine kontoer i sosiale medier. Og klagemuligheten er for de fleste fraværende. Å bli utestengt fra Facebook kan være kroken på døra for små bedrifter."
Selvopplevd er bl.a: "Rettighet om lyd" stoppet "Titane", & "Terminator" ble for voldelig.
Ha backup innlegg, eller annet bilde og SoMe - plan.
🤔
Hvordan vil "et digitalt fotoalbum" se ut om 50 år?
Når de skal vise sine bilder til barnebarna…?
- En selfie i speilet....
- Og 12 lignende....
- En fin blomst...
- Et bilde av værmeldingen...
- Et par fine sko, ...et mulig kjøp en gang? 😅
Eller:
Dere har sikkert hørt at det sies at: "kamra legger på 10 kilo" ...på film. På SoMe sies det at: "energien tapes med 10%".
Så her er det om å gjøre å holde på oppmerksomheten 😎
Lykke til med deres SoMe! 👍